woensdag 4 september 2013

Koken met mama #1: Tiramisu


Ik heb vandaag voor jullie een nieuw artikel! Namelijk eentje waarin mijn mama een lekker receptje voor jullie maakt. Zij bereid, ik fotografeer! Ik ga geen vaste dagen noemen waarop dit artikel zal verschijnen, gewoon om de simpele reden dat ik dat zelf niet weet. Ik ga wel vooraf verwittigen: Mijn mama en ik koken niet vaak samen. Maar ik zal proberen om zoveel mogelijk receptjes te plaatsen. We starten met een lekker dessert namelijk: Tiramisu!



Laten we beginnen bij het begin: de ingrediƫnten! (Let op: Niet alle ingrediƫnten staan op de foto)
Wat heb je nodig voor vier personen?
- 250 gram mascarpone
- 60 gram suiker
- 2 eieren
- 1 kopje sterke koffie
- 1 bakje aardbeien
Amaretto (je kan kiezen welde smaak je neemt)
- 8 boudoir koekjes (lange vingers)
- Een scheutje citroensap
Hoe maak je het klaar?

    -Maak het dessert enkele uren op voorhand, zodat de tiramisu de tijd krijgt om op te stijven in de koelkast.


    -Neem een mengkom en een apart kommetje (of een maatbeker) en scheid de eierdooiers en het eiwit. 


    -Schep de mascarpone bij de eierdooiers. Waarna je er ook de suiker aan toevoegt.


    -Voeg de vanillesuiker toe bij het eiwit en gebruik een grote garde om het eiwit tot een stevig en luchtig schuim te kloppen. 


    -Schep het opgeklopte eiwit bij het mascarponemengsel en spatel het schuim er zorgvuldig onder. Probeer zoveel mogelijk luchtigheid te behouden.


    -Maak een kopje sterke koffie, die je vervolgens in een schaaltje giet.


    -Giet naar persoonlijke smaak een scheut amaretto in de koffie. Ben je nog niet ouder dan achttien? Laat dan vooral de Amaretto achterwege!

    -Dip de onderzijde van elke lange vinger of ‘boudoir’ in de koffie (met of zonder amaretto), en leg het koekje op de bodem van het glas waarin je de tiramisu zal serveren.

    -Schik de hele bodem van het glas vol met gesopte lange vingers.


    -Snij een kleine aardbei en verspreid deze over de bodem van boudoirs. Spatel daarop het mascarponemengsel. Schik daarop een tweede laag van lange vingers die je in de koffie hebt gedipt.

    -Voeg weer een kleine gesneden aardbei toe met daarop weer een beetje van het mascarponemengsel. 

    -Laat de tiramisu opstijven in de koelkast.


    Ik hoop dat jullie het net zo lekker vinden als ik en iets aan mijn receptje hebben gehad! Als je nog tips hebt, of als je denkt dat ik iets niet helemaal goed heb gedaan: vergeet niet om het te zeggen! 

    Veel kook plezier en eet smakelijk!




    Geen opmerkingen:

    Een reactie plaatsen